Author Topic: Motorna ulja;sve o uljima,objašnjenje,pojašnjenje  (Read 11427 times)

zlogi

  • Member AK DPS Luka Zlogleđa 0+
  • Administrator
  • Ultra Member
  • *****
  • Posts: 3867
  • Suzuki Swift GTi
Motorna ulja;sve o uljima,objašnjenje,pojašnjenje
« on: 28. Siječanj 2012, 13:54 »
U ovom tekstu ću probat ukratko objasnit što znači viskozitet ulja, kako se određuje i možda pomoći nekome pri odabiru ispravnog viskoziteta... usput ću se osvrnuti na oznake na pakiranjima ulja i napomenuti na što treba paziti kod odabira ulja...

VISKOZITET

Ajmo uzet na primjer 5w40 i 10w40 ulje... koje su njihove razlike?

5w40 <-> 10w40
hladni indeks - 5w/10w - hladni viskozitet pri -18'C (0 Fahrenheit)
topli indeks - 40/40 - viskozitet pri 100'C (212 Fahrenheit)

Another words, viskozitet 5w40 i 10w40 ulja se razlikuje samo kad je ulje hladno...

Brojevi koje vidite dobivaju se izračunom po Saybolt sekundama (Saybolt universal seconds (SUS), Seconds Saybolt Universal (SSU), Saybolt seconds FUROL (SSF)) i određuju se prema vremenu potrebnom da 60mL ulja prođe kroz viscometer (u saybolt sekundama) pri predefiniranoj temperaturi koja je 0'F za donji indeks i 212'F za gornji indeks viskoznosti...

Kao i u svemu, tako ni kod označavanja i izračunavanja viskoziteta nije dovoljan samo jedan standard nego ih treba biti i preko nekoliko jer se uvijek nađe neko koji misli da može pametnije i bolje...

pa tako i računanje viskoziteta ima par varijanti...

Evo i prikaza koji će vam otprilike prikazati o čemu govorim:



Znači što se tiče viskoziteta, 5w i 10w ulje imaju različita svojstva samo na niskim temperaturama... na radnoj temperaturi, 5w40 i 10w40 ulje imaju isti viskozitet te zato nemožemo generalizirati kako to većina ljudi voli napravit i reći da je 5w40 ulje rjeđe od 10w40...

5w40 je rjeđe ulje od 10w40 samo u slučajevima kad ne govorimo o radnoj temepraturi...

A pošto je za ventile i podizače ventila (bili oni hidro ili mehanički) i općenito za cijeli motor bitno da kod hladnog starta što prije dobiju adekvatno podmazivanje, 5w ulje će to puno bolje i brže odraditi nego 10w ulje... a kad se motor zagrije na radnu temperaturu, tada je svejedno koje je ulje unutra...

Po ljeti kad su temperature normalne, nije uopće bitno koji je donji (hladni) indeks... bitan je što bolji gornji indeks...

Ali pošto živimo u takvim klimatskim uvjetima gdje su oscilacije temperature i do 50-55'C tokom godine, da bi motor kroz cijelu godinu imao adekvatno podmazivanje bez stalnih promjena vrste ulja, treba uzeti zlatnu sredinu... a to je više 5w40 nego 10w40...

5w40 ima jako dobra svojstva na niskim temperaturama i relativno dobra svojstva na visokim... i kao takav je savršen za cjelogodišnju uporabu...

Tu sad i dolazimo do aditiva u ulju koji sprečavaju gorenje i pucanje molekula ulja... u tom segmentu su sintetička ulja puno bolje od polusintetičkih jer imaju puno više aditiva koji sprečavaju gorenje na visokim temperaturama...

MIT O "0w" ULJIMA

"0w ulja su rjeđa od 5w ulja" - KRIVO!

0w ulja su jednostavno 5w ulja koja su dorađena da imaju još nižu točku tečenja (tj. da budu tečna na još nižim temperaturama) od 5w ulja...

5w ulja imaju najnižu točku tečenja na otprilike -40'C

0w ulja imaju ista svojstva kao i 5w ulja kod mjerenja na -18'C, ali im je snižena kritična temperatura tečnosti na -45'C... pojednostavljeno... 0w i 5w ulja su identična do temperature od -40'C... na toj temperaturi će se 5w ulje pretvorit u "med" a 0w ulje će još uvijek biti tečno do -45'C gdje će se i ono pretvoriti u med...

0w ulje potrebuje isto vrijeme da proteče kroz viskometar kao i 5w ulje, ali je 0w ulje dorađeno da može podmazivati na nižim temperaturama... to se postiže dodavanjem aditiva na bazu ulja koji na niskim temperaturama osiguravaju tečnost i prilikom zagrijavanja se "razgranaju" u lance i ne dozvoljavaju ulju da se razrijedi više od normalnog...

Što je veća razlika između hladnog i toplog indeksa, to više aditiva treba biti dodano...

Uglavnom, osim ako proizvođač ne preporučuje drugačije, 0wXX ulje nema potrebe niti smisla koristiti ukoliko temperature zimi neće doseći -40'C jer će 5w ulje odraditi svoju zadaću sve do trenutka dok temperatura ne padne na -40'C...

Sve iznad -40'C, pa sve do +40'C, 5w40 će savršeno obavljati svoju funkciju...

Znači za hladni indeks nema potrebe ići ispod 5w osim kad proizvođač to isključivo preporučuje... jer mnogi ljudi u svoje aute starije proizvodnje stavljaju redom preskupa ulja koja njihov motor jednostavno ne potrebuje...

To dolazimo do ulja sa većim toplim indeksom (npr. 5w50, 15w50, 10w60 i sl.)... to su redom high-tech ulja koja se većinom koriste prilikom utrka... takva ulja u principu nisu potrebna u normalnom cestovnom automobilu ako se vozi pod standardnim opterećenjem... ali isto tako, postoje ljudi koji žele dati svom autu ono najbolje pa odabiru najskuplja ulja...

Treba dobro razmisliti prije nego se stavi ulje sa visokim toplim indeksom u motor... zašto? zato jer se ulje sa visokim toplim indeksom dosta duže zagrijava od "standardnog" ulja... pa za nekoga ko većinom radi kratke relacije, ulje sa visokim toplim indeksom nije dobar odabir jer će većinom auto biti vožen u režimu dok još ulje nije zagrijano na radnu temperaturu... a to nije zdravo za motor...

Na drugu stranu, oni koji puno voze autoputem duge relacije i vole držat motor u visokim okretajima ili za "trkaće", visoki topli indeks je za svaku preporuku...

OZNAKE NA PAKIRANJIMA
SH, SJ, SL, SM, CF-4, A3, B2, E4 i sl.


Postoji više oznaka na pakiranjima ulja pa ću ukratko probat objasnit što koja znači...

API simbol

API simboli dijele se na 2 kategorije

1. za benzinske motore - sa prefiksom "S"
- oznake su: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM

2. za diesel i heavy duty diesel motor - sa prefiksom "C"
- oznake su: CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF, CF-2, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4, CJ-4

Što koja oznaka znači, možete vidjeti u slijedećoj tablici:



ACEA simbol

ACEA koristi malo drugačiju nomenklaturu... do 1996. godine se koristilo CCMC nomenklatura koja je označavala benzinske motore sa "G", a diesel motore sa "D" ili "PD" oznakom, i to "D" za heavy duty diesel motore ili "PD" za obične diesel motore... 1996. godine se prešlo na ACEA nomenklaturu zbog raznolikosti testiranja...

Pa ACEA koristi "A" oznaku za benzinske motore, "B" oznaku za diesel motore i "E" oznaku za heavy-duty diesel motore...
 
A1 Fuel economy petrol
A2 Standard performance level
A3 High performance or extended drain
B1 Fuel economy diesel
B2 Standard performance level
B3 High performance or extended drain
B4 For direct injection passenger car diesel engines
E1 Non-turbo-charged light duty diesel
E2 Standard performance level
E3 High performance extended drain
E4 Higher performance and longer extended drain
E5 High performance / long drain

I sad se sigurno nameće pitanje: ZA KOG VRAGA TE OZNAKE SLUŽE?

Svaki proizvođač propisuje koji standard mora ulje zadovoljavati da bi se moglo koristiti u njihovim motorima... znači kod odabira ulja, mora se paziti da se odabere ISTA ILI NOVIJA oznaka od one koju propisuje proizvođač, i nikako ne uzeti ulje sa STARIJOM oznakom...

Novi standardi zadovoljavaju sve prijašnje standarde i donose još nešto novo... dok stariji standardi nisu kompatibilni sa novim...

Drugim riječima: SM standard zadovoljava sve kriterije od SA, SB, SC, ...., SL i SM

Dok recimo SC standard zadovoljava SA, SB i SC, ali ne zadovoljava ukoliko proizvođač propisuje da se mora koristiti SD, ili SH, ili SM standard...

Većina ulja koja možemo naći na policama trgovačkih centara ili autoshopova u principu zadovoljavaju novije standarde... gotovo da je nemoguće više pronaći ulje koje zadovoljava SAMO gore navedene "OBSOLETE (nevažeće)" standarde...najlošije ulje koje sam ja uspio vidjet na polici u prodaji prije cca 2 godine, bilo je "SG" ulje u king Crossu od nekog nepoznatog talijanskog proizvođača i cijena je bila cca 12 ili 13 kn za litru, tj. oko 45kn za 4 litre kanister...

Ali sva ova novija i poznatija ulja koja ljudi kupuju, zadovoljavaju najmanje SJ standard...

U prijevodu, svi vlasnici starijih automobila od 1998. godine nemoraju brinuti za te oznake, jer koje god da uzmu, zadovoljavat će kriterije koje je nametnuo proizvođač auta...

No oni koji imaju aute od 1999 na dalje, već trebaju gledati da ne kupe ulje koje ne zadovoljava standard... opet se tu vraćamo na to da većinom jako jeftina ulja ne zadovoljavaju novije standarde, no ipak treba biti na oprezu da se ne kupi nešto što neće biti kako treba...

Ali zato oni koji imaju najnovije generacije automobila moraju ipak malo više obratiti pažnju... jest da većina proizvođača automobila koji su proizvedeni nakon 2004. godine dozvoljava i SL standard, postoje neki koji inzistiraju ISKLJUČIVO na "SM" standardu... i tu treba paziti da se kupi adekvatno ulje...

Koje ulje na kraju cijele priče odabrati?

Ispravan odabir ulja je možda i najteži zadatak za prosječnog vozača...

prvenstveno treba gledati na to da se kupi ulje određenog standarda...

Da li izabrati mineralno, polusintetiku ili full sintetiku, i koji viskozitet odabrati ovisi o više stvari...

Bitno je napomenuti da u ničemu ne treba pretjerivati... treba realno sagledati situaciju, prvenstveno financijsku, i prema tome se orjentirati kod kupnje ulja...

Zašto financijsku? Pa zato jer najbolje ulje NIJE ono koje je najskuplje... najbolje ulje je REDOVITO MIJENJANO ULJE!!!

Bolje uzeti kvalitetno polusintetičko ulje i mijenjati ga redovito nego potrošiti zadnju kunu iz đepa za neku full sintetiku i onda ne imati novaca za slijedeću promjenu...

Znači kod odabira, prvo vidjeti vlastite financijske mogućnosti... nakon toga treba uzeti u obzir koliko kilometara je prošao automobil, kakvo je stanje motora i u kakvom će se režimu voziti automobil... i onda prema tome treba odabrati pravo ulje...

Najbolji odabir za automobile do 10 godina starosti i kilometraže do 200.000km (uz uvjet da je motor u dobrom stanju i održavan) bi bilo full sintetičko 5w40 ulje... i držati se tog ulja sve do trenutka dok potrošnja ulja bude u granicama normale... nakon što se potrošnja poveća, prijeći na polusintetiku... ili malo osvježiti motor :)

Za aute do 10 godina starosti koji vole popit malo ulja, i za one koji su stariji od 10 godina i imaju 200.000+ kilometara, preporučljivo je koristiti polusintetičko 10w40 ulje...

Za aute prije 1990. godine u upitnom stanju, 10w40 ulje koristiti ako je motor još uščuvan i nije rastrošan, no ako troši ulja, treba koristiti 15w40 ili čak 20w50...

Proizvođača ulja ostavljam na odabir vlasniku... uz savjet da se drže provjerenih marki

Preporučljivo je kod svake izmjene ulja promjeniti i FILTER ULJA... novo ulje malo znači ako je filter star... mehaničari starijeg kova su prakticirali 1 izmjenu filtera na svakoj 2. izmjeni ulja...

Preporučljivo je to ZABORAVITI i jednostavno filter promjeniti svaki put...

još o uljima
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

Kopirano s hondacluba,autor KKK.
hondaclub.hr
Road is closed pizza boy find another way home! :D 
Time attack grobnik 2:13

Ne vozi brže nego šta ide!
GTi = Great Tiny Import

MaRiO

  • Global Moderator
  • Advanced Member
  • *****
  • Posts: 1342
Odg: Motorna ulja;sve o uljima,objašnjenje,pojašnjenje
« Reply #1 on: 29. Siječanj 2012, 22:59 »
ajde da je i to netko stavio ovdje...sva ti dala...
......................................................

cabdriver

  • Member
  • **
  • Posts: 176
Odg: Motorna ulja;sve o uljima,objašnjenje,pojašnjenje
« Reply #2 on: 30. Siječanj 2012, 20:49 »
ajde da je i to netko stavio ovdje...sva ti dala...

Sve pohvale, ali je malo ironično što su neke tvrdnje u tekstu netočne, da se na temelju jednog parametra donosi konačni zaključak.
Ako gledamo samo prema točki tečenja, da li je bolji motul 10w40 koji ima točku tečenja na -36 ili mobil 5w40 na -39? Koliko su ta tri stupnja presudna a opet, radi se o dvije različite gradacije što dovodi do zaključka da se viskoznost ne povećava/smanjuje linearno sa temperaturom.
Jednako tako aditivi su bitni što autor i navodi, ali nije istina da više aditiva karakterizira bolje ulje, jer ulje podmazuje a aditivi su tu jer moraju dodati neko svojstvo tipa detergenti ili antipjenići, ali ulje je to koje podmazuje a ne aditivi a to je primarno svojstvo tog proizvoda. Jednako tako postoje aditivi koji friziraju neki parametar, npr. točku tečenja i opet se dovodi u pitanje da li je bolje ulje nafrizirano aditivima ili ono čije bazno ulje ne treba aditive da bi to postiglo?
Najveću važnost bih dodao baznom ulju: mineralno, polusintetsko i sintetsko, pa bih i sintetska podijelio na HC bazna ulja nastala hidrokrekiranjem koristeći željezo kao katalizator i PAO, polialfaolefini - to je full sintetika.
Većina potrošača živi u uvjerenju da je svako 5w40 sintetika, piše na kantici sintetika i to je to, ali prava sintetika, drugospomenuta PAO ulja su dosta skupa i ne tako često korištena kod velikog broja vozača koji misle da koriste full sintetiku.
Primjera radi, mobil 3000 5w40 je HC sintetsko ulje dok je mobil esp formula baš sintetika u punom smislu te riječi. Razlika u cijeni je preko 60-70%, ESP formula se kreće i do 180 kuna po kili a relativno kratak razmak između viskoznosti pri hladnom startu i pri radnoj temperaturi govori o tome kako nije nabrijana aditivima što to ulje čini jednim od vrhunskih ulja.



Ide u grad...

KaDDD???
« Last Edit: 30. Siječanj 2012, 21:25 by cabdriver »